BROTHER
VILKÅR OG BETINGELSER FOR SALG
Denne siden angir de juridiske vilkårene og betingelsene (“Vilkår”) som vi leverer produkter til deg på fra [https://store.brother.no}] («nettstedet»). Din bruk av nettstedet er regulert av egne vilkår og betingelser Nettstedet er publisert av en filial av Brother International Europe Limited, som opererer i Nederland, og dataene på nettstedet blir håndtert av SITECORE UK som ligger i 4. etasje, International House, 1 St Katharine's Way, London, E1W 1UN, STORBRITANNIA (Tlf. : +44 20 3327 0630).
Vennligst les disse vilkårene nøye før du sender inn bestillinger til oss. Disse vilkårene gir deg opplysninger om hvem vi er, hvordan vi vil levere produkter til deg, hvordan du og vi kan endre eller avslutte avtalen, hva du skal gjøre hvis det er et problem og annen viktig informasjon.
Ved å legge inn en bestilling på nettstedet, godtar du å være bundet av disse vilkårene og vilkårene for bruk av nettstedet . Hvis du ikke godtar disse vilkårene eller hvis du har spørsmål om dem, skal du ikke legge inn en bestilling men kan kontakte vårt kontaktsenter .
1. INFORMASJON OM OSS OG HVORDAN DU KONTAKTER OSS
Vi er en filial av Brother International Europe Limited som opererer i Nederland. Vår avdelingskontoradresse er Zanderij 00025, Amstelveen, Nederland, 1185ZM. Vårt registrerte MVA-nummer er NL863205604B01. Brother International Europe Limited er et selskap registrert i England og Wales, med registrert kontor i Brother House, 1 Tame Street, Audenshaw, Manchester, M34 5JE. Firmaets registreringsnummer er 00664172.
Kontakt oss. Du kan kontakte oss ved å henvende deg til vår kontaktsenter
Kontakte deg. Hvis vi trenger å kontakte deg, vil vi bruke telefonnummeret, e-postadressen eller postadressen du oppgir til oss på kontoen din. Fra tid til annen kan vi (og/eller våre fraktpartnere) også bruke SMS, WhatsApp eller andre messenger-tjenester, dersom du tillater det, for å gi deg bestillings- og fraktoppdateringer. For mer informasjon om hvordan og hvorfor vi kan kontakte deg, og hvordan vi vil håndtere dine personopplysninger (som kontaktinformasjonen din), se vår [Personvernerklæring
"Å skrive" inkluderer e-poster. Når vi bruker ordene "skriving" eller "skrevet" i disse vilkårene, inkluderer dette e-poster.
2. HVORDAN DISSE VILKÅRENE GJELDER FOR DEG
Vi tilbyr produkter til forbrukere og næringsvirksomhet («bedriftskunder»). Hvis noen del av disse vilkårene kun gjelder forbrukere eller bedriftskund.er, fremgår det tydelig av teksten nedenfor.
Du er en forbruker hvis du er en privatperson og du kjøper produkter fra oss helt eller hovedsakelig for personlig bruk og ikke i forbindelse med din næringsvirksomhet.
Hvis du er bedriftskunde, utgjør disse vilkårene, sammen med våre retningslinjer for retur, hele avtalen i forbindelse med kjøpet ditt. Du erkjenner at du ikke har lagt vekt på noen form for erklæring, løfte, representasjon, forsikring eller garanti gitt av eller på vegne av oss som ikke er angitt i disse vilkårene, og at du ikke har noen krav for uskyldig eller uaktsom feilrepresentasjon eller uaktsom feilinformasjon basert på noen uttalelser i denne avtalen.
For EcoPro gjelder andre vilkår. Vennligst besøk for en kopi av vilkårene som gjelder for kjøp av EcoPro-abonnementsplaner.
Returvilkår. For mer informasjon om retur av produkter som du har kjøpt fra oss, vennligst se våre retningslinjer for retur
3. HVORDAN GJØRE EN BESTILLING
Hvem kan bestille? Disse vilkårene gjelder vår norske nettside, [https://www.brother.no]. Vår norske nettside er rettet mot kunder som ønsker å motta produkter i Norge. Hvis du ønsker å sende til et annet land enn Norge, vennligst se vår globale katalog på eller kontakt vårt kontaktsenter, og de vil henvise deg til det relevante nettstedet for ditt territorium.
Registrering av en konto. For å foreta et kjøp på nettsiden må du registrere en konto. For detaljer om hvordan du registrerer kontoen din.
Når er det gjennomført en bestilling? Når du har valgt produktene du ønsker å kjøpe og lagt dem i handlekurven din, vil du bli veiledet gjennom betalingsprosessen med en serie av instruksjoner på skjermen. Du legger inn en bestilling ved å klikke på send bestillingsknappen på slutten av betalingsprosessen. Ved å klikke på denne knappen inngår du en bindende avtale med oss for produktene som er inkludert i den aktuelle bestillingen og vi tar betaling for bestillingen.
Ordrenummeret ditt. Vi vil tildele et ordrenummer til bestillingen din og gjøre det tilgjengelig for deg når du legger inn bestillingen. Det vil hjelpe oss om du kan opplyse om ordrenummeret ditt hver gang du kontakter oss om bestillingen din.
4. VÅR KONTRAKT MED DEG
Ordrebekreftelse. Vi vil sende deg en ordrebekreftelse via e-post med detaljer om produktene du har bestilt så snart du har lagt inn bestillingen. Vi vil også sende deg en faktura på dette tidspunktet.
Ikke-betalt. Vi ber deg betale for produktene og vil belaste kreditt-/debetkortet ditt eller innkreve betaling fra deg på det tidspunktet du legger inn bestillingen. Hvis vi ikke kan behandle betalingen på det tidspunktet, vil vi utsette forsendelsen og kontakte deg slik at du kan ordne betaling ved hjelp av en annen betalingsmetode. Hvis vi ikke kan kontakte deg eller du ikke klarer å ordne betalingen, kan vi si opp avtalen med deg.
Vår rett til å kansellere bestillingen din. Vi kan avbryte avtalen [og refundere enhver betaling vi har mottatt fra deg for de kansellerte varene] hvis vi oppdager at du ikke oppfyller kvalifikasjonskriteriene for å legge inn en bestilling som angitt i disse vilkårene, fordi vi ikke har vært i stand til å få autorisasjon for betalingen din eller fordi vi ikke klarer å overholde en leveringsfrist du har angitt.
5. VÅRE PRODUKTER
Vi vil ta alle rimelige forholdsregler for å sikre at produktspesifikasjonene, beskrivelsene, relaterte rekvisita, bilder og priser som vises på nettstedet vårt er korrekte, nøyaktige og oppdaterte. Vær imidlertid oppmerksom på følgende:
Spørsmål. Hvis du har spørsmål angående spesifikasjonene til et produkt du ønsker å kjøpe, vennligst kontakt vårt kontaktsenter
Bilder. Bildene av produktene på nettstedet er kun for illustrasjonsformål og viser ikke det faktiske produktet du vil motta. Det kan være noen mindre avvik i forhold til produktfarge, størrelse, vekt og dimensjon.
Blekk og toner. Nettstedet kan spesifisere antall sider som kan skrives ut med våre blekk- og tonerkassetter. Dette tallet er fastsatt i samsvar med gjeldende standarder, inkludert ISO/IEC 19752 og ISO/IEC 19798.
Produktemballasje kan variere. Emballasjen til produktet kan variere fra det som vises på bildene på nettstedet.
Endringer i våre produkter. Vi kan gjøre endringer i produktene våre for å gjenspeile endringer i relevante lover, regulatoriske krav eller som av andre grunner er utenfor vår kontroll. Hvis vi gjør en vesentlig endring på et produkt etter at du har lagt inn bestillingen din, vil vi sende deg en forespørsel om bekreftelse på at endringen er akseptert. Hvis du ikke godtar endringen eller vi ikke mottar svar på forespørselen, avsluttes avtalen for det berørte produktet, og du vil motta refusjon for alle produkter du har betalt for, men ikke mottatt.
6. FRAKT
Fraktkostnader. Vi vil bruke fraktpartnere for å levere produktene til deg. Kostnadene for frakt varierer avhengig av produktene og leveringsadressen. Fraktalternativene og tilhørende fraktkostnader for produktene dine vil være som vist på betalingssiden når du legger inn bestillingen. Du kan se flere detaljer om fraktkostnader og tidsskalaer
Forsendelsestider. Bestillingen din vil bli levert innen den estimerte leveringsdatoen som er angitt i e-postbekreftelsen, med mindre vi er forhindret fra å gjøre det av omstendigheter utenfor vår kontroll. Hvis dette skjer, vil vi kontakte deg så snart som mulig for å gi deg beskjed om ny estimert leveringsdato. Forutsatt at vi gjør dette, vil vi ikke være ansvarlige for slike forsinkelser. Hvis forsinkelsen ikke er rimelig (i henhold til lov om forbrukerkjøp, LOV-2002-06-21-34) kan du kontakte oss for å avslutte avtalen og motta refusjon for alle produkter du har betalt for, men ikke mottatt . Hvis den nye leveringsdatoen ikke overholdes, kan du kontakte oss for å avslutte avtalen og motta refusjon for alle produkter du har betalt for, men ikke mottatt.
Tapte leveranser. Hvis ingen er tilgjengelig for mottak av forsendelsen på adressen du har oppgitt for levering, vil våre fraktpartnere legge igjen en beskjed med informasjon om hvordan du kan avtale ny levering. Hvis du ikke avtaler ny levering, vil vi kontakte deg for ytterligere instruksjoner. Hvis vi, til tross for rimelige forsøk, ikke er i stand til å kontakte deg eller avtale levering, kan vi avslutte avtalen og gi refusjon for alle produkter du har betalt for, men ikke mottatt.
Eierskap og Risiko. Risiko for produktene går over til deg fra det øyeblikket du eller noen med fullmakt fra deg mottar produktet fra oss (eller fra våre fraktpartnere). Hvis du på gyldig vis kansellerer en bestilling eller avslutter kontrakten, vil ansvaret for de returnerte produktene overføres tilbake til oss når du eller noen som har fullmakt fra deg, overleverer produktet til en av våre ansatte eller til vår fraktpartner (hvis vi har avtalt å hente produktet hos deg) eller (hvor du ordner returen selv) vi mottar varen fra transportøren din på en av våre forretningsadresser.
Du vil eie produktet fra det øyeblikket vi har mottatt full betaling eller, hvis levering oppstår senere, ved levering.
7. HVIS DET ER PROBLEM MED PRODUKTET
Undersøkelse. Du bør undersøke produktet ved levering. Hvis du oppdager noen defekter eller problemer med produktet, vennligst kontakt vårt umiddelbart.
Hvordan gi oss beskjed om problemer. Hvis du har spørsmål eller klager på produktet, vennligst kontakt oss. Du kan se på vanlige stilte spørsmål (FAQ) eller kontakte vårt kontaktsenter
Garanti. Vi tilbyr en standard produktgaranti fra kjøpsdato på produktene våre, som angitt på beskrivelsessiden for det aktuelle produktet. Dette kommer i tillegg til reklamasjonsretten og påvirker ikke dine lovfestede rettigheter. For garantivilkår eller hvordan du fremsetter garantikrav - se
Dine juridiske rettigheter som forbruker. Det er vårt ansvar å sørge for at varene vi leverer til deg som forbruker er som beskrevet, egnet til formålet og av tilfredsstillende kvalitet. Som forbruker har du juridiske rettigheter i forhold til produkter som ikke oppfyller disse standardene. Dette kan inkludere retten til å avvise det aktuelle produktet, søke reparasjon eller erstatning og/eller motta noen av eller alle pengene tilbake og/eller kompensasjon. Dine juridiske forbrukerrettigheter påvirkes ikke av noe som står i disse vilkårene.
Dine rettigheter for defekte produkter som bedriftskunde. Hvis du er en bedriftskunde garanterer vi at produktene ved levering: a) i alle vesentlige henseender samsvarer med beskrivelsen; b) er fri for materialfeil i design, materiale og utførelse; c) er av tilfredsstillende kvalitet; og d) pakkes i vanlig emballasje eller annen passende måte som er nødvendig for å bevare og beskytte produktet (i samsvar med kjøpsloven, LOV-1988-05-13-27[DSR1]).
Hvis du gir oss skriftlig beskjed innen 30 dager etter levering om at et produkt ikke er i samsvar med garantien angitt ovenfor, vil vi, etter vår vurdering, reparere eller erstatte det defekte produktet, eller refundere prisen på det defekte produktet i sin helhet forutsatt at du gir oss rimelig mulighet til å undersøke produktet, og du returnerer produktet til oss for vår regning. Dette er ditt eneste vern for brudd på garantien, og vi har ikke noe videre ansvar overfor deg med hensyn til slike defekter.
Vi vil ikke være ansvarlige for at et produkt ikke overholder garantien dersom: a) du fortsetter bruken av et slikt produkt etter å ha gitt oss beskjed om defekten; b) mangelen oppstår fordi du ikke fulgte produktspesifikasjonen eller våre øvrige skriftlige instruksjoner om lagring, installasjon, oppstart, bruk eller vedlikehold av produktet; c) du endrer eller reparerer produktet uten vårt skriftlige samtykke; eller d) mangelen oppstår som følge av rimelig slitasje, forsettlig skade, uaktsomhet eller unormale arbeidsforhold.
Vilkårene i dette avsnittet gjelder også for alle reparerte eller erstatningsprodukter levert av oss.
8. DIN RETT TIL Å KANSELLERE EN ORDRE ELLER AVSLUTE KONTRAKTEN
Vårt brudd. Hvis du er forbruker har du rett til å avslutte kontrakten dersom:
(a) vi har gitt deg beskjed om en kommende endring av et produkt du har bestilt;
(b) vi har gitt deg beskjed om en feil i beskrivelsen av produktet du har bestilt, og du ikke ønsker å opprettholde bestillingen; eller
(c) vi bryter disse vilkårene eller unnlater å overholde våre juridiske forpliktelser.
Dette kommer i tillegg til dine rettigheter til å kansellere en bestilling eller å avslutte kontrakten som angitt et annet sted i disse vilkårene.
Hvis du avslutter kontrakten på grunn av vårt brudd, vil vi refundere deg fullt ut for alle produkter vi har levert til deg under den aktuelle avtalen og som du returnerer til oss. Vi vil også fullt ut refundere deg i for alle produkter du har betalt for, men ikke mottatt, og du kan også ha rett til kompensasjon.
Din rett til å ombestemme deg. Hvis du er forbruker, gir vi deg 28 dager angrefrist for å ombestemme deg og motta refusjon, for de fleste produkter kjøpt på nettsiden.
For å utøve din rett til å ombestemme deg, må du informere oss innen 28 dager etter dagen du mottar produktene eller, hvis bestillingen din ble delt opp i flere leveranser over forskjellige dager, 28 dager etter dagen du mottar den siste pakken.
Unntak fra retten til å ombestemme deg. Retten til å ombestemme seg gjelder ikke blekk eller tonerkassetter/refills der forseglingen er brutt og produktet er uegnet for videresalg.
For mer informasjon, se våre retningslinjer for retur
9. HVORDAN AVSLUTTE KONTRAKTEN MED OSS (INKLUDERT HVIS DU ER EN FORBRUKER OG DU HAR ANGRET)
Gi oss beskjed om at du vil avslutte kontrakten. Hvis du ønsker å kansellere en bestilling eller avslutte kontrakten med oss i samsvar med dine rettigheter fastsatt i denne kontrakten eller dine juridiske rettigheter, må du gi oss beskjed. Dette kan gjøres:
(a) På telefon, e-post, melding eller ved å bruke modellkanselleringsskjemaet Vennligst oppgi navn, adresse, ordrenummer og, der tilgjengelig, telefonnummer og e-postadresse.
(b) Med post. Skriv ut og send det til oss på adressen som står på skjemaet. Eller skriv til oss på den adressen, inkludert detaljer om hva du kjøpte, når du bestilte eller mottok den og ditt navn og adresse.
Utøver din rett til å angre. Hvis du er en forbruker, kan du utøve din rett til å angre ved å gi en erklæring som informerer oss om din beslutning om å angre innen 28 dager etter at du har mottatt produktene. For å gjøre ting enklere og raskere for deg, kan det være lurt å bruke kontaktformen som er beskrevet ovenfor.
Din forpliktelse til å returnere produkter. Hvis du ønsker å utøve dine juridiske rettigheter til å kansellere kontrakten eller avvise defekte produkter, må du enten returnere dem til oss gjennom en av våre transportørers avleveringstjenester eller - når det gjelder maskinvareprodukter - tillate at vi henter dem fra deg. Ta kontakt med vårt kontaktsenter for en returetikett eller for å avtale henting .
Hvis du utøver din rett til å angre etter at produktene har blitt sendt til deg eller du har mottatt dem, må du returnere dem til oss innen 28 dager etter at du har fortalt oss at du ønsker å avslutte kontrakten.
For mer informasjon, se våre retningslinjer for retur
10. PRIS OG BETALING
MVA og andre skatter og avgifter. Prisen på produktet (som inkluderer merverdiavgift og eventuelle andre gjeldende skatter og/eller avgifter) vil være prisen angitt på bestillingssiden da du la inn bestillingen. Hvis merversisatsen eller annen gjeldende skatt og/eller avgift endres mellom bestillingsdatoen og datoen vi leverer produktet, kan vi justere merverdisatsen og/eller annen gjeldende skatt og/eller avgift som du betaler. Dette gjelder ikke dersom du allerede har betalt for produktet i sin helhet før endringen i merverdisatsen og/eller annen gjeldende avgift og/eller avgift trer i kraft.
Når og hvordan må du betale. Vi aksepterer betaling via de ulike betalingsmetodene som vises på betalingssiden i bestillingsprosessen vår. Vi ber deg betale for produktene ved bestilling. Ved å legge inn en bestilling bekrefter du at betalingsmåten du bruker for å foreta betalingen til oss, er din eller dine virksomheter, og at du har fullmakt til å legge inn bestillingen.
Fakturaer. Vi sender deg en faktura på e-post. Hvis du trenger en papirfaktura, vennligst kontakt.
Hvis du mener at en faktura, eller informasjonen som vises på e-posten med ordrebekreftelsen eller følgeseddelen, er feil, vennligst kontakt oss umiddelbart for å gi oss beskjed.
11. BEGRENSNING AV VÅRT ANSVAR
Disse vilkårene utelukker ikke eller begrenser vårt ansvar for (a) dødsfall eller personskade forårsaket av vår uaktsomhet; (b) svindel eller uredelig uriktig fremstilling; eller (c) enhver annen sak der vi ikke har tillatelse til å utelukke eller begrense vårt ansvar i henhold til gjeldende lov.
Hvis du er forbruker:
Disse vilkårene utelukker ikke eller begrenser vårt ansvar for brudd på din juridiske rett i forhold til produktene som er: beskrevet og samsvarer med informasjon vi har gitt deg og enhver prøve eller modell du har sett eller undersøkt; av tilfredsstillende kvalitet; og egnet for ethvert spesielt formål gjort kjent for oss.
Vi aksepterer intet ansvar for tap eller skader som ikke er rimelig forutsigbare som følge av eller i forbindelse med disse vilkårene. Tap eller skade er påregnelig enten det er åpenbart at det vil skje eller hvis både vi og du visste at det kunne skje på det tidspunktet kontrakten ble inngått.
Hvis du er forbruker, leverer vi kun produktene til deg for privat bruk. Hvis du bruker produktene til kommersielle, forretningsmessige eller videresalgsformål, vil vårt ansvar overfor deg være begrenset som angitt nedenfor.
Hvis du er bedriftskunde:
Bortsett fra i den grad det er uttrykkelig angitt ovenfor:
(a) er vi ikke ansvarlige overfor deg, enten det er i kontrakt, erstatningsrett (inkludert uaktsomhet), brudd på lovpålagte plikter eller annet, for tap av fortjeneste, eller indirekte tap eller følgetap som oppstår under eller i forbindelse med en kontrakt mellom oss; og
(b) er vårt fullstendige ansvar overfor deg for alle andre tap som oppstår under eller i forbindelse med en kontrakt mellom oss, enten det er i kontrakt, skadevoldende (inkludert uaktsomhet), brudd på lovpålagte plikter eller på annen måte, begrenses til de fullstendige beløpene betalt av deg for våre produkter under en slik kontrakt.
12. HVORDAN VI KAN BRUKE DIN PERSONLIGE INFORMASJON
Vi vil bare bruke din personlige informasjon som angitt i vår
13. ANDRE VIKTIGE VILKÅR
Avvik. Vi kan gjennomgå og endre disse vilkårene fra tid til annen, uansett årsak, herunder for å gjenspeile endringer i relevante lover og regulatoriske krav. Eventuelle endringer vil ikke påvirke bestillinger som allerede er akseptert av oss.
Oppdrag. Vi kan tildele, overføre eller kontrahere våre rettigheter og forpliktelser i henhold til disse vilkårene til en tredjepart etter eget skjønn, og vi forblir ansvarlige for handlinger og unnlatelser til enhver underleverandør som om de var våre egne handlinger og unnlatelser.
Du kan bare tildele, overføre eller kontrahere dine rettigheter eller forpliktelser i henhold til disse vilkårene til en tredjepart hvis vi samtykker skriftlig til dette. Lovbestemte rettigheter for direkte søksmål for forbrukere, påvirkes ikke av denne begrensningen.
Tredjeparts rettigheter. Denne kontrakten er mellom deg og oss. Ingen tredjepart skal ha rett til å håndheve noen av disse vilkårene.
Skillebarhet. Hver av bestemmelsene i disse vilkårene fungerer separat. Hvis en domstol eller annen relevant myndighet bestemmer at noen av dem er ulovlige eller ugyldige, er du og vi likevel enige om at domstolen skal forsøke å gjennomføre partenes intensjoner som reflektert i den relevante bestemmelsen, og de resterende bestemmelsene vil forbli i full kraft og effekt.
Fraskrivelse. Vår forsinkelse eller unnlatelse av å utøve eller håndheve noen rettighet eller bestemmelse i disse vilkårene, skal ikke utgjøre en fraskrivelse av slik rett eller bestemmelse.
Jurisdiksjon og gjeldende rett for forbrukere. Disse vilkårene er underlagt norsk rett. Som forbruker kan du reise sak mot oss ved domstolene for det stedet du er hjemmehørende i Norge.
I tillegg, og hvis du er forbruker og bosatt i EU, kan du sende inn en klage til "Online Platform for Conflict Resolution" utviklet av EU-kommisjonen, for å avgjøre enhver tvist som oppstår fra salget av produktene som tilbys. Du kan få tilgang til Online Conflict Resolution Platform på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Jurisdiksjon og gjeldende lov for bedriftskunder. Enhver tvist eller ethvert krav som oppstår fra eller i forbindelse med en kontrakt mellom oss eller dens gjenstand eller opphav (inkludert ikke-kontraktuelle tvister eller krav) skal styres av og tolkes i samsvar med norsk lov og domstolene i Norge skal ha eksklusiv jurisdiksjon til å avgjøre en slik tvist eller krav. Saken skal reises ved Oslo tingrett.
WEEE, batterier og avfallsemballasje. For ytterligere informasjon om hvordan vi overholder miljøbestemmelser, se